هوش مصنوعی بازیگر تازه و قدرتمند عصر جدید

هوش مصنوعی بازیگر تازه و قدرتمند عصر جدید

شرکت های بزرگ در حال سرمایه گذاری های عظیم در حوزه هوش مصنوعی هستند

آریا حبیبی
بعد از دهه ها و دادن وعده های باورنکردنی و شکست های دلسردکننده، هوش مصنوعی (AI) سرانجام در حال تحقق مزایای واقعی خود برای شرکت های پیشگام در این زمینه است. خرده فروشان در خط مقدم تولیدات دیجیتال، از ربات های دارای هوش مصنوعی برای اداره انبارهای خود استفاده می کنند و حتی در زمان کاهش موجودی انبار، می توانند به طور خودکار سفارش دهند. تاسیسات از هوش مصنوعی برای پیش بینی برق مورد نیاز و سازند گان خودرو از فناوری آن در خودروهای بدون راننده استفاده می کنند.
شرکت های تازه وارد به حوزه فضا می توانند چیزهای زیادی از پیشگامان این عرصه بیاموزند که میلیاردها دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند و حالا در حال بهره مندی از مزایای بی شمار آن هستند.
همپوشانی پیشرفت های گوناگون باعث پیداش موج جدیدی از توسعه در حوزه هوش مصنوعی شده است. قدرت رایانه ها افزایش یافته، پیچیدگی الگوریتم ها و مدل های هوش مصنوعی بیشتر شده و شاید از همه مهم تر، دنیا در حال ایجاد حجم غیرقابل تصوری از سوخت برای قدرت دادن به داده های هوش مصنوعی است. میلیارد ها گیگابایت داده هر روز توسط ابزارهای شبکه از مرورگرهای وب گرفته تا سنسورهای توربین در حال جمع آوری است.
فعالیت های کارآفرینی ایجادشده به وسیله این پیشرفت ها در سال 2016، در مقایسه با سه سال پیش سه برابر شده است (بین 26 تا 36 میلیارد دلار). بیشتر سرمایه گذاری ها در هوش مصنوعی شامل فعالیت های پژوهش و توسعه داخلی می شود که هزینه های کلان آن توسط شرکت های ثروتمند و دیجیتالی مانند آمازون، بایدو و گوگل تامین می شود.
برای تمامی سرمایه گذاری ها، بیشتر به کارگیری هوش مصنوعی خارج از بخش فنی، در مراحل اولیه و آزمایشی قرار دارد. تنها چند شرکت اندک در مقیاس بزرگ این کار را انجام داده اند. در مقاله ای تحلیلی از موسسه جهانی مکنزی با عنوان «هوش مصنوعی: خط مقدم بعدی دیجیتال؟» که شامل مطالعه بیش از 3000 شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در کل دنیا می شد، این نتیجه به دست آمد که شرکت های پیشگام در قبول زودهنگام هوش مصنوعی که اغلب در خط مقدم دیجیتال قرار دارند، در دل بخش  های شرکت های بزرگ قرار دارند که هوش مصنوعی را در گروه های فناوری به کار گرفته اند، از آن در بخش های اصلی چرخه ارزش خود استفاده می کنند، آن را برای افزایش درآمد خود و همچنین کاهش هزینه خود به کار می برند و از حمایت همه جانبه مدیریت اجرایی برخوردار هستند. شرکت هایی که هنوز هوش مصنوعی را در مقیاس بزرگ و در فعالیت های اقتصادی به کار نگرفته اند، در مورد استفاده از هوش مصنوعی در تجارت خود به عنوان یک مورد تجاری یا انتظار برگشت سرمایه از سوی آن نامطمئن هستند.
با این وجود، شواهد اولیه نشان می دهد که یک مورد در این حوزه تجاری قابل ایجاد است و هوش مصنوعی می تواند ارزش واقعی را به شرکت هایی که خواهان استفاده از آن در عملیات ها و در دل کارکردهای اصلی خود هستند، ارائه کند. در این مطالعه، پذیرند گان اولیه هوش مصنوعی که قابلیت بالای دیجیتال را با استراتژی های کنشگرانه پیوند زدند، حاشیه سود بالاتری دارند و انتظار دارند تا اختلاف عملکردی آن ها نسبت به دیگر شرکت ها در سه سال آینده افزایش یابد.
این الگوی پذیرش باعث افزایش اختلاف بین پذیرند گان اولیه هوش مصنوعی و دیگر شرکت ها می شود. بخش هایی در بالای فهرست دیجیتاله سازی صنعت  MGIمانند فناوری های پیشرفته، ارتباطات یا خدمات مالی، همچنین جزو پیشگامان قبول هوش مصنوعی به شمار می روند و بیشترین انگیزه را برای طرح های سرمایه گذاری در این حوزه دارند. این شرکت های پیشگام از فناوری های چندگانه برای وظایف گوناگون استفاده می کنند یا هوش مصنوعی را در دل تجارت خود به کار می گیرند. خودروسازان برای مثال، از هوش مصنوعی برای بهبود عملیات های خود و همچنین توسعه ماشین های بدون راننده استفاده می کنند در حالی که شرکت های خدمات مالی از آن برای کارکردهای تجارب مشتری استفاده می کنند. همچنان که این شرکت ها پذیرش هوش مصنوعی را توسعه می دهند و داده های بیشتری را کسب می کنند، کار شرکت های عقب مانده برای رقابت با آن ها سخت تر می شود.
دولت ها هم باید خود را با این تغییرات هماهنگ سازند. آن ها می توانند با پذیرش مقرراتی برای تشویق برابری بدون ممانعت از نو آوری و شناسایی کنشگرایانه شغل هایی که احتمالا دچار اتوماسیون خواهند شد مشارکت خود را نشان دهند؛ همچنین آن ها باید اطمینان حاصل کنند که برنامه های  بازآموزی برای مردمی که درآمد آن ها به خاطر استفاده از هوش مصنوعی در خطر است، در دسترس خواهد بود. این اشخاص در حقیقت نیاز به کسب مهارت هایی دارند که به جای مقابله با ماشین، با آن ها کار کنند.
آینده هوش مصنوعی خلاقانه خواهد بود، اما با این وجود شاید به طور منصفانه برای همه در دسترس نباشد. شرکت های واقع در امریکا 66 درصد از کل سرمایه گذاری های خارجی در هوش مصنوعی در سال 2016 را جذب کرده اند. طبق بررسی جهانی ما، چین با 17 درصد در جایگاه دوم قرار دارد و به سرعت در حال پیشرفت است. هر دو کشور اکوسیستم هایی را برای هوش مصنوعی توسعه داده اند که شامل شاخه هایی از شرکت های کارآفرین، تامین کنند گان مالی و کاربران این فناوری می شود. آن ها همچنین طرح های استراتژیک ملی را در 18 ماه گذشته با درنظرگیری ابعاد مهم هوش مصنوعی برنامه ریزی کرده اند که در برخی موارد این طرح  ها از حمایت های مالی میلیاردی فعالان این حوزه برخوردار بوده اند. کره جنوبی و بریتانیا طرح  های مشابهی را اجرا کرده اند. کشورهای دیگر که تمایل زیادی برای ایفای نقش بازیگران اصلی را در این حوزه دارند، می توانند آگاهانه از کشورهای پیش رو در این زمینه پیروی کنند.
مزایای زیادی در این زمینه وجود دارد. برای شرکت های بسیاری، این به معنای شتاب در مسیر منتهی به دیجیتاله شدن است. هوش مصنوعی به شرکت ها اجازه نخواهد داد اصول اولیه و درست دیجیتاله شدن را دور بزنند، بلکه آن ها مجبور خواهند بود ابتدا منابع و مهارت های درست دیجیتال را کسب کنند تا قادر باشند به طور موثر از هوش مصنوعی بهره ببرند.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zsyh